Poliklinikkforskriften § 3
Godtgjørelse fra staten ytes etter regler og takster som er fastsatt i denne forskriften. Godtgjørelse ytes etter de takster som gjelder på behandlingstiden. Godtgjørelse fra staten utbetales til det regionale helseforetaket som eier eller har driftsavtale med den helseinstitusjonen der den polikliniske helsehjelpen ytes, og direkte til statlige institusjoner som ikke er eid av et regionalt helseforetak Helseinstitusjonen kan ikke kreve pasienten for den delen av godtgjørelsen som staten dekker.